Eilispäivä elää jälleen
- nyt virtuaalitodellisuudessa


Digitaalista kotiseutuhistoriaa

Tässä työssä on tavoitteena nostaa kolmiulotteisen tietokonemallinnuksen avulla Lapuan katukuvasta kadonneita rakennuksia "tuhkasta" (myös  sananmukaisesti, sillä moni rakennus tuhoutui tulipalossa).  3D-mallinnuksen avulla kohteet voidaan esittää kaksiulotteisella pinnalla niin, että mukaan tulee virtuaaliset tilaulottuvuudet.

Alkusysäyksenä työlle oli havainto oman historiatietouden vajavaisuudesta ja niinpä tuota puutetta korjaamaan tuli uuden tekniikan mahdollisuudet. Tässä voi yhdistää erittäin mielenkiintoisesti taiteen, tekniikan ja historiantutkimuksen. Se on myös motivoiva tapa opiskella 3D-mallinnusta. Materiaalista tipahtelee tänne sivulle näytteitä hiljalleen.

Historian elävöittämisen kannalta mahdollisuudet ovat lähes rajattomat vaikka minkälaisten asioiden toteuttamiseen, kuten ajassa tapahtuneiden muutosten kuvaamiseen. Tekemisen taustalla on myös ideologiaa, eli halu tehdä kaikki avoimilla ohjelmilla. Katsotaan mitä tästä sitten aikaa myöten kehkeytyy.

Valmistustapa ja tarkkuus

Mallinnuksessa olevat rakennukset ovat enimmäkseen jo katukuvasta kadonneita eikä niistä juurikaan ole käytettävissä piirustuksia. Tästä johtuen mallintaminen perustuu pääasiallisesti valokuvien tutkimiseen ja niistä mitattuihin rakennusten suhteisiin ja muotoihin.  Kokonaisten korttelien mallintamiseen tarvitaan alueen pohjakaavat, johon valmiit rakennukset sijoitetaan. 

Käytetty tarkkuus riippuu saatavilla olevasta aineistosta. Ei ole järkevää yrittää tehdä tarkempaa mallinnusta mihin lähdeaineisto antaa mahdollisuuden. Jos näin tehdään, lisääntyy virhemahdollisuus ja tekee turhaa työtä. Tarkennuksia voi tehdä sitten jos lisätietoa tulee, koska mallit ovat helposti muokattavia.

Esillepano

Mallinnustekniikalla luotua rekonstruktiota voi esitellä monin tavoin:
- renderöinnit, eli ikäänkuin kohteista otetut valokuvat valoineen ja varjoineen
- animaatiot, vaikkapa kamera-ajot pitkin katuja tai kohteiden upottaminen "oikeisiin"             videoihin
- vuorovaikutteisuus
- tietolaatikot



Käytetyt ohjelmat

Työssä käytetään seuraavia avoimen lähdekoodin ohjelmia
:
blenderlogo.jpg
Blender (3D-mallinnus)
gimplogo.jpg
Gimp (kuvankäsittely)

Inkscape (2D-vektorigrafiikka)



Lähdeaineistona käytetty mm.

Lapuan Kunnan (kirkonkylän alueen) kaavoituksen pohjakartta v.1962.
Lapuan Sanomien valokuva-arkisto.
Pyhälahden valokuva-arkisto.
Ilmari Tannisen valokuvakokoelmat.
Lapuan rakennuskulttuuria-julkaisu (Kristina Ahmas, Lapuan kaupunki 1993.

Lisäksi runsaasti yksityishenkilöiltä saatua materiaalia, josta erityiset kiitokset!





Tekijä:

Rauno Lepistö
rauno.lepisto (at) netikka.fi

Marraskuussa 2010 Vanhassa Paukussa oli tähän mallinnukseen liittyen tapahtuma, jossa tutkija Ari Häyrinen (nyk FT) Jyväskylän Yliopistosta esitelmöi digitaalisista rekonstruktioista.
Lataa tästä esityksen kalvot



  Work in progress-kuvia


Nahka- ja Valjastehdas - kehitelmää.


Centrumin/Laajan varasto "kaunisti" Kauppakatua laatikkorakentamisen kulta-aikana.


Myös Salomäen kioskia pukkaa...


...kuten myös Torstia...


...Kivikuppilaa...


...Kansallis-Osake-Pankkia eli Nelinin taloa takapihan puolelta...


...Vanhaa Osuuskauppaa...
 
...Pleunanlinnaa...

 















Isommaksi klikattavia kuvia



Havainnekuvaa keskustasta

Ja alhaalla Blenderin pelitilan testailua
Mallinnuksen vanhaa, karkeaa versiota joskus vuodelta 2010.
Ajankuva on jotain 1960- luvun alkua. Vähän nykivää kuvakaappausvideota
Blenderin pelitilan testailusta.



Nahka- ja Valjastehtaan aluetta
Lapuan legendaarisen tehdasalueen mallintelua.
Kaikenlainen kuvamateriaali näistä(kin) rakennuksista on tervetullutta avittamaan tätä työtä!!!


Lapuan liiketalo (mm. Hotelli Lapua, Hotelli Simsiö)
Lapuan liiketalon suunnitteli Matti Visanti v.1922. Sen rakennutti Timo Myllykangas ("Lapualaista rakennuskulttuuria"- kirjan mukaan v.1927).  1960- luvulla Siinä toimi Hotelli Lapua, joka sitä ennen oli vuodesta 1938 vuoteen 1964 Hotelli Simsiö (sanamuoto tässä tapauksessa oli Simsiö myös virallisisssa asiakirjoissa, eikä Simpsiö). Lähde. Ennen vuotta -38 se oli Hotelli (tai Matkustajakoti) Tapiola.

Malli sijoittuu kylttien osalta ehkä suunnilleen 50-60- lukujen vaihteeseen. Keski-oven päällä oleva Hotelli Simsiö- teksti oli aiemmin kohokirjaimin, tässä plakaattina.
Myöhemmin rakennuksen ikkunoita ja ovia yksinkertaistettiin. Vanhemman ajan värimaailmasta ei voi mennä sanomaan mitään varmaa.



Virtasen talo
Viittä vaille valmis Virtanen. Värityksessä ja ulkoasussa pyritty siihen mitä se
oli ennen kuin talo maalattiin vaaleaksi 60-luvulla.


Kanervon talo
Kanervon talossa avattiin loppuvuodesta 1965
Gulfin huoltoasema, myöhemmin Kesoil.
Tässä rakentumassa Gulf-versio pihoineen.

koerendaus.jpg
Kohteita Ol Laajan lähistöltä.

pohjakaava.jpg
Ruutukaappauskuva rakennuksen asettamisesta oikeaan
paikkaan karttaa apuna käyttäen.


Vasemmalla etualalla Maanviljelijäin Oy ja taaempana
Työväen osuuskauppa.  Oikealla Virtasen taloa.